måndag 18 januari 2010

Jag mår illa

Jag sitter och kollar på ett program på femman som handlar om feta barn (i Storbritannien såklart) och det är ju läskigt hur outbildade människor är. Jag förstår inte hur en förälder som märker att deras barn lider av fetma inte läser på lite. Alla bara skyller på att de inte fått rätt hjälp och så vidare men de kan väl använda en dator? Har man lite common sense och en IQ på över 80 så kan man på några timmar läsa sig till vad som är bra och vad som är dåligt att äta. En femårig flicka med ett BMI som är dubbelt så högt som det borde vara får nu två dubbelmackor till lunch efter att familjen lagt om sina matvanor, vad fick hon innan? Chips och choklad gissar jag på. Självklart var det sånt där läskigt "plastic bread" som jag smakade när jag bodde i England och inte en glimt av något grönt på smörgåsen. Jättebra! Kan inte mamman laga liktig mat? Och sen när flickan fick sallad till middagen börjde hon skrika i panik för att salladen nuddade hennes potatis och hon ville ha riktig mat! Jag får krupp när jag tänker mig själv i den situationen. Mina barn kommer inte veta vad läsk är och de kommer skrika i panik om de någon gång blir bjudna på McDonald's-mat.

Inga kommentarer: