söndag 23 maj 2010

Macaroons

Ååh, vad glad jag blir! Jag har fått en kommentar på mina macaroons! Annars är det bara Elly som kommenterar, haha (jag blir såklart jätteglad över Ellys kommentarer också). Den som skrev ville iallafall att jag skulle förklara hur jag gjorde mina macaroons så det ska jag göra. Då hoppas jag att den personen går in här och tittar också (annars kan det ju i och för sig vara bra för mig att ha receptet här till nästa gång jag ska baka dem, jag tror alltid att jag ska komma ihåg recept i huvudet men det är oftast lite väl optimistiskt).

Anywho...

Kakor
2 äggvitor
1 msk strösocker
några droppar vaniljessence
100 g skållade mandlar
3 dl florsocker
karamellfärg eller kakao

Smörkräm
1 äggvita
2 tsk strösocker
1/2 dl vatten
1 dl strösocker
150 g smör
några droppar vaniljessence
florsocker
sylt, kakao, pressad lime eller annan smak
karamellfärg

Kakor: Sätt ugnen på 175 grader. Mal mandeln och blanda med florsocker. Vispa äggvitorna med sockret till en maräng, tillsätt vaniljessencen. Sikta ner mandel- och florsockerblandningen i marängen. Färja med karamellfärg. Kicka ut små runda kakor på bakplåtspapper med en liten sked. Låt stå i 10 minuter och grädda sen i 8-12 minuter beroende på stroleken. Låt svalna.

Smörkräm: Vispa äggvitan med 2 tsk socker. Koka upp 1 dl socker med vattnet till en sockerlag. Häll sockerlagen över äggvitan och vispa under tiden. Mosa smöret med vaniljessensen och tillsätt lite i taget till blandningen. Tillsätt florsocker till lagom konsistens. Smaksätt och färga.

Sen är det bara att lägga en klick smörkräm mellan två kakor. Tada!


Sen blir det såhär fint!

1 kommentar:

Vilhelmina sa...

Termin 5 går jag, i Stockholm. :) Vilken/var går du? Och ja haha, vi läkarstudenter borde ta över bloggvärlden lite mer tycker jag!

Ååh macaroonrecept, jag som precis funderade på sådant. Skall spara ner det och göra vid tillfälle. Men just nu är det middagsdags!